De meeste mensen kunnen goed hun weg vinden binnen WordPress en hebben dus de mogelijkheid om zelf hun website te updaten. Natuurlijk kun je wel een aantal items bedenken die je wilt aan passen, maar welke elementen moet je niet vergeten? In deze blog geef ik je handige tips hoe je je hele website weer up-to-date krijgt.
Natuurlijk is ieder bedrijf uniek, en zullen niet alle mogelijkheden en tips voor jou specifiek gelden, ik zou zeggen laat je inspireren!
De basis van je website opfrissen.
Menu
Bekijk het eens door de ogen van jouw klant, is het menu overzichtelijk genoeg en omschrijft het wat je aan te bieden hebt? Komen ze op een gemakkelijke manier bij al jouw producten en/of diensten terecht?
Header en footer
Je header en footer zijn vaak de elementen die op al je pagina’s terug te zien zijn, vaak staan deze boven en onderaan.
Tegenwoordig is het handig om de volgende items erin verwerkt te hebben:
- logo (goed voor je herkenbaarheid)
- menu
- social media icoontjes (aanklikbaar zodat je hierop terecht komt)
- call-to-action; een icoontje waarmee ze meteen contact met je kunnen opnemen
- adresgegevens
Optionele items:
- aanmeldformulier voor nieuwsbrief
- overzicht van alle pagina’s op je website
Kleurgebruik
Zijn ook al jouw elementen voorzien van jouw huisstijlkleuren?
Het is namelijk belangrijk voor je branding; de manier waarop mensen jouw bedrijf herinneren en herkennen.
Bij een website kun je het beste met de HEX-code kleur werken. Deze is bijna bij ieder systeem binnen WordPress te hanteren.
Andere pagina’s op je website die je kunt updaten.
Homepage, de pagina waar de meeste klanten op terecht komen.
De homepage daar is waar de meeste mensen terecht komen, eigen moet dit een samenvatting zijn van:
- wat voor bedrijf ben je
- wat zijn je USP’s (Unique Selling Points)
- welke producten en/of diensten biedt je aan? (doe dit niet uitgebreid, indien je meer wilt vertellen kun je doorverwijzen naar een andere pagina)
- wie er allemaal werkzaam is (hou dit kort)
- Call-to-actions (zodat mensen contact met je kunnen opnemen)
Wat heb je precies te bieden op gebied van diensten en/of producten?
Dit kunnen meerdere pagina’s zijn waarin je alles verteld over jouw diensten en/of producten. Probeer jouw pagina en teksten zo te maken dat het niet overkomt als een ‘sales praatje’.
Laat zien welk probleem er opgelost kan worden met jouw dienst/product, en geef informatie hierover. De meeste mensen willen graag wat meer informatie hebben voordat ze een keuze maken, laat zien dat jij een expert bent op jouw vakgebied.
Tips:
- Maak per product of dienst een eigen pagina, indien je er meerdere producten/diensten ook samen ingezet kunnen worden kun je er bijvoorbeeld een pakket van maken.
- Zorg ervoor dat je altijd een probleem weergeeft en hoe deze opgelost wordt door jou/product/dienst.
- Laat zien hoe het proces verloopt en wat ervoor nodig is.
- Welke resultaten kan jij, het product of de dienst geven?
- Denk na of je prijzen weergeeft, mensen willen dit vaak graag weten.
- Zorg voor voldoende Call-to-actions zodat mensen contact met je kunnen opnemen
Wie presenteert het bedrijf; het team.
Mensen vinden het belangrijk om te weten wie het gezicht of de gezichten van een bedrijf zijn. Op deze pagina wil je een vertrouwd gevoel meegeven aan je doelgroep. Laat hier daarom vooral foto’s zien en vertel in het kort wat deze medewerker uniek maakt en wat deze precies binnen het bedrijf betekent.
Zo weten mensen meteen wie ze aan de telefoon hebben als ze bellen, maar ze vinden het ook leuk om te weten wie bijvoorbeeld het product gemaakt heeft of ingepakt heeft.
Laat zien dat iedere medewerker ‘part of the family’ is. En vergeet deze pagina ook niet te updaten indien het team wijzigt van samenstelling.
Laat zien wat je in huis hebt via je portfolio.
Klanten zijn heel benieuwd hoe anderen mensen over je denken en wat je al voor andere mensen hebt betekend. Hiervoor heb je een portfolio pagina. Hier show je vol trots al jouw geslaagde projecten.
Vertel ook een verhaal bij de foto/afbeelding. Waarom heb je voor vorm, kleur, product gekozen. Met welk probleem kwam de klant naar je toe, hoe heb je dit opgelost?
Daarnaast maak je hier ook plek voor reviews van je klanten. Laat de klanten zelf een stukje schrijven, hoe unieker het stukje wordt en hoe ‘echter’ andere mensen dit ook ervaren als ze dit lezen.
Kunnen je klanten je makkelijk bereiken en vinden via je contact pagina?
Is alles nog up to date? Zijn de volgende gegevens bekend op deze pagina:
- naam bedrijf
- adres en bezoekadres bedrijf
- telefoonnummer
- e-mailadres
- KvK, BTW en eventueel rekeningnummer gegevens
- openingstijden
Optionele toepassingen:
- afbeelding van bedrijfspand (herkenbaarheid en vertrouwde uitstraling)
- Google maps element (waardoor mensen naar je toe kunnen navigeren)
- contactformulier (zodat mensen op deze manier ook contact met je kunnen opzoeken)
- een kalender waarbij mensen meteen een afspraak bij je kunnen boeken
Belangrijk is als je de website aan het updaten bent dat het ook responsive blijft.
Een van de belangrijkste website functionaliteit van deze tijd mag je absoluut niet vergeten! Bekijk jouw website op een computer, tablet en telefoon. Want op ieder device moet jouw website natuurlijk van het scherm afspatten!
Loop de gehele site na op ieder device, klik iedere pagina aan zodat je zeker weet dat alles goed werkt. Voor een klant is niets vervelender als iets niet werkt.
Schakel uiteindelijk de hulptroepen in; je ouders, broers/zussen, je vrienden, je zakelijk netwerk of zelf je oma of opa om hun jouw website te laten testen en nakijken. Iedereen kijkt namelijk op een andere manier naar een website en zoekt ook op een andere manier. Indien je verschillende personen laat testen, kun je ervoor zorgen dat het voor iedereen werkt.
Heb jij nog goede tips die hier bij passen, laat het horen in de comments!
Indien je een vraag hebt, je kunt me altijd bereiken via WhatsApp, telefoon en per mail.
Ik help je graag!