fbpx
2019_06-Logo

Waarom is een goed logo belangrijk voor een bedrijf?

Een van de eerste dingen die je voor je bedrijf opzet is een logo. Om de kosten te drukken wordt er meestal iemand ingeschakeld die je via-via kent om een opzet te laten maken, want het idee daar hebben de meeste ondernemers al uitgebreid over nagedacht. Het lijkt alsof het niet heel veel waarde heeft zo’n logo, maar die gedachtegang is fout! Ik ga je vertellen, vanuit mijn standpunt, waarom jou logo perfect moet zijn.

Wat is de basis van een logo?

Een logo kan bestaan uit een grafisch symbool en/of een tekst die op een onderscheidende manier opgemaakt is. Vaak bevat het ook een bepaalde symboliek die bij je product of dienst hoort, laten we als voorbeeld kijken naar Toblerone. De populaire chocoladerepen bestaande uit driehoeken partjes, worden gemaakt in Zwitserland. Vandaar de berg Matterhorn in het logo, maar als je goed naar de berg kijkt zie je nog een boodschap. In de linkerhelft staat een beer afgebeeld, die de unieke honingsmaak symboliseert.

Welke elementen zijn belangrijk bij een logo?

  • Eenvoudig en snel leesbaar. Een goed logo moet snel te lezen zijn; stel je rijdt een winkel voorbij binnen enkele seconden moet je gezien hebben wat het voor een winkel is, met een goed logo kun je dit grotendeels ondervangen. Daarbij is het dan ook van belang dat er geen enorme teksten in verwerkt worden en je het dus eenvoudig houd.
  • Persoonlijk. Een logo is het beeld van jouw bedrijf, en dus ook een soort van verlengstuk van jezelf en dat wat je wilt uitstralen. Daardoor vind ik dat het logo een stukje ‘jou’ moet zijn, het moet passen bij jouw stijl en visie.
  • Origineel. Zorg ervoor dat je logo zo origineel mogelijk is. Zodra deze ergens op lijkt, leggen mensen sneller de link naar het andere bedrijf in plaats van naar jouw bedrijf. En dat wil je toch niet?
  • Veelzijdig inzetbaar. Je gaat je logo op veel uitingen toepassen, hou deze dan ook in je achterhoofd. Denk aan een brief, visitekaartje, kleding, autobelettering, enz. Op al deze uitingen moet het logo dan ook goed tot zijn recht komen.
  • Schaalbaar. Je logo kan groot en klein afgebeeld worden, het moet in alle formaten goed leesbaar en herkenbaar zijn.
  • Tijdloos. Je kunt een logo laten ontwerpen gebaseerd op de huidige trends, maar zodra deze trend voorbij is dan is ook je logo verouderd. Je moet dan weer een nieuw logo laten ontwerpen wat de nodige investering kost. En daarnaast zul je alles moeten vervangen waar het oude logo op te zien is. Verder zal dit ook een deuk opleveren in je merkbekendheid, je klanten zullen je logo niet meer zo snel herkennen. Het is wel aan te raden om na ongeveer 5 jaar je logo misschien wat te laten opfrissen waarbij het herkenbaar blijft, maar wel meer aansluit bij de huidige tijd.

Waar gebruik je jouw logo voor?

Je logo zet je in op alle uitingen van je bedrijf. Vaak wordt het nog wel eens vergeten maar het is ontzettend belangrijk, want hiermee creëer je herkenning van je bedrijf. Bij branding is dit een belangrijk aspect, je wilt namelijk zoveel mogelijk mensen laten zien wie je bent en daarbij is jouw logo het herkenningspunt.

Het is dus mijn inziens slim om alles wat online of offline met je bedrijf te maken heeft, een bepaalde stempel meekrijgt en dat doe je door middel van jouw logo. Om enkele voorbeelden te noemen: visitekaartje, folder, raambelettering, prijskaartje, draagtassen, Social Media posts, email handtekening, enz.

Hoe maak je een logo?

Een nieuw logo laat je maken als je een nieuw bedrijf opzet of als je bedrijf een compleet nieuwe boost nodig heeft. Maar zoals hierboven genoemd kun je je logo ook laten opfrissen, hierbij hou je de basis in stand en zorg je ervoor dat bepaalde elementen opgefrist worden en meer passen bij de huidige tijd.

Maar hoe maak je een logo, dat is nog niet zo makkelijk voor de meeste mensen. Mijn inziens kun je dit het beste uitbesteden aan iemand die al de nodige ervaring heeft met logo’s ontwikkelen. Deze weet namelijk welke elementen belangrijk zijn en welke niet. Zo moet een logo niet alleen voldoen aan jouw smaak, maar ook een bepaalde aantrekkingskracht hebben bij je klanten, en passend zijn bij jouw product of dienst.

Om duidelijk te krijgen wat je wilt richting de ontwerper, kun jij je hier wel al op voorbereiden. Het beste is om voor jezelf op te schrijven wat je vooral wel wilt en wat je niet wilt. Ook zijn voorbeelden van mooie logo’s een goede tool. Vaak helpt het ook om jouw stijl weer te geven, hou je van strak, stoer, tierlantijntjes, enz. Indien je een bepaalde voorkeur voor kleuren hebt kun je deze aangeven.
Probeer er echter niet teveel over na te denken, want hoe meer regels er zijn voor de ontwerper, hoe meer je hem in zijn creativiteit ontneemt. Daarnaast is het voor een ontwerper een zoektocht om een ontwerp te ontwikkelen wat voldoet aan het plaatje wat een klant, vaker onbewust, in zijn hoofd heeft. Als het dus nog niet voldoet aan je verwachtingen, uit dit dan ook en geef aan wat je anders wilt zien. Zo komen jullie samen tot een perfect logo!

Kortom, neem een ervaren ontwerper in de hand, vertel wat je mooi vind en wat niet, en laat je verrassen door zijn of haar creativiteit.

Samen een nieuw logo ontwikkelen?

In mijn portfolio zijn een aantal logo’s te zien die al door mij ontwikkeld zijn. Met deze ervaring durf ik dan ook te zeggen dat ik een perfect logo voor je kan ontwerpen, of een logo weer helemaal voor je opfrissen.

Ik, Petra, ga hiervoor graag met je rondom de tafel te zitten. We bekijken eerst samen wat je in gedachten hebt, zodat we weten wat bij je past of niet. Ook kijken we naar je onderneming en wat je klanten aan zal spreken.
Vervolgens ga ik ermee aan de slag en ontvang je na het creatieve proces een voorstel van 2 à 3 logo’s waar je uit kan kiezen. Na eventuele aanpassingen wordt het definitieve logo aangeleverd waarmee je meteen aan de slag kan.

Interesse…. neem contact met me op.

Petra - Buro Dink

Creatieve groet,
Petra

Vond je dit artikel leuk? deel het!

Share on Facebook
Share on Linkdin
Share on Email
Share on WhatsApp

Recente blogs

Laat je reactie achter

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website zo soepel mogelijk draait. Als je doorgaat met het gebruiken van de website, gaan we er vanuit dat ermee instemt.