fbpx
Whats App zakelijk

Whatsapp business tips en tricks

Ik las laatst een artikel waarin een bedrijf een WhatsApp nummer op de gevel had geplaatst. Als resultaat kregen ze op deze manier veel klandizie erbij. Super interessant, dus ik ben dit gaan onderzoeken voor mijn eigen onderneming. Mijn bevindingen wilde ik graag met iedereen delen.. Met Whatsapp Business biedt je nog meer contactmogelijkheden voor je klanten, wie wil dat nu niet?!

Waarom WhatsApp interessant is voor jouw bedrijf.

Mensen verschillen de ene wilt liever mailcontact, de ander wil je het liefst meteen via de telefoon spreken. Je zult denken, wat zou WhatsApp dan nog toe te voegen hebben?

Stel je voor… Je parkeert bij de supermarkt en ziet een garage die op de gevel een goedkope APK keuring heeft staan. Daarnaast staat een WhatsApp telefoonnummer vermeldt. Je auto moet volgende week gekeurd worden, en hebt nog geen tijd gehad om dit te regelen. Maar je bent druk vandaag en staat om het punt om snel nog die boodschappen te halen. Je besluit om het telefoonnummer maar even op te slaan. ’s Avond zit je lekker voor de tv, en opeens denk je ahhhh nog steeds niet die garage gebeld! Je besluit om maar even snel een appje sturen. Want het tv programma wat je aan het kijken bent gaat zo weer van start.
Aan de hand van dit voorbeeld kun je je beter voorstellen wat voor extra gemak Whatsapp Business is. Klanten hoeven veel minder moeite te nemen om contact met je op te nemen.

Een extra telefoonnummer aanschaffen is niet nodig.

Een extra mobiel nummer hiervoor aanschaffen is niet nodig want je kunt ook een netnummer inzetten als WhatsApp nummer. Zo heb ik mijn netnummer 0475 219 149 ingezet als zakelijk app nummer. Zo kunnen klanten me bellen en appen op hetzelfde nummer, superhandig toch!
Op deze manier kan ik ook in al mijn uitingen 1 nummer gebruiken.

En voor iedereen die ermee wilt gaan werken… Je hoeft hierdoor niets te veranderen aan je visitekaartje, email handtekening, folder, website enzovoorts, fjieuwww!

Privé en zakelijk

Je zou misschien verwachtten dat je 24/7 beschikbaar moet zijn voor de berichten die je zult ontvangen. Dit is gelukkig NIET nodig.
Iedere klant zal (hopelijk) begrijpen dat ook jij een privé leven hebt, en je niet altijd meteen zult reageren. Om privé en zakelijk te kunnen scheiden, heb je 2 verschillende WhatsApp apps.

Op je mobiel zul je vast als WhatsApp geïnstalleerd hebben die je voor je privé gebruikt. Daarnaast download je een aparte app voor je zakelijk gebruik namelijk WhatsApp Business, klik hier om deze te downloaden.

Voor je privé ziet het icoon voor de app er zo uit:

Whats App

En voor je zakelijke versie ziet het icoon er zo uit:

Whats App Business

Het voordeel bij WhatsApp Business is dat je ook afwezigheidsberichten kunt instellen. Als je jouw openingstijden invult, dan weet de app wanneer je gesloten bent. Er wordt dan automatisch een afwezigheidsbericht verstuurd als een klant je appt tijdens deze uren. Het bericht kun je geheel in eigen stijl vormgeven.
Ook kun je een begroeting instellen voor klanten die voor het eerst contact met je zoeken. Je kunt ze laten weten dat je het bericht hebt ontvangen en je zodra de mogelijkheid ertoe is, je contact met hen zult opnemen.
Een andere handige tool is om snelle antwoorden toe te voegen. Dat scheelt je weer tijd in telkens hetzelfde verhaal te typen!

Van start met WhatsApp Business

Ik denk dat je vast enthousiast bent geworden. Dus laten we beginnen met het installeren, ik neem je mee stap voor stap.

Downloaden en installeren

Download de app voor WhatsApp Business, klik hier.
Je gaat akkoord met de servicevoorwaarden en het privacybeleid.

Nummer verifiëren

Vervolgens ga je jouw telefoonnummer invoeren dat je voor jouw bedrijf gebruikt. Dit kan dus een mobiel nummer of een netnummer zijn.

Nadat je dit nummer ingevuld hebt krijg je bij een mobiel nummer een sms toegestuurd, deze moet je invullen.

Bij een netnummer zul je waarschijnlijk een foutmelding krijgen. Als je even wacht dan zie je onder het gedeelte waar je de code in moet vullen bel me staan. Hier klik je op, je wordt gebeld op het ingevoerde nummer door een robot die jouw code opleest. Gelukkig wordt leest de Whatsapp Business robot dit geregeld opnieuw voor. Waardoor jij alle tijd hebt om dit op te schrijven en vervolgens in te voeren.

Vul je bedrijfsgegevens in

Is je verificatie gelukt dan kun je jouw bedrijfsnaam en logo of profielfoto toevoegen.

You did it!

Vanaf nu kan je klant je bereiken via WhatsApp.
Zoals je kunt zien op je telefoon lijkt deze enorm veel op je privé WhatsApp, je ziet de tabbladen:
Chats; hier zijn al je chats te zien
Status: hier is het mogelijk om 24 uur iets te posten zoals je ook op Social Media kunt doen.
Oproepen; hiermee kun je bellen of videobellen met het nummer wat je hebt ingesteld. Je belt dan via Whatsapp Business app naar een nummer.

Overige instellingen

Als je rechtsboven op de 3 puntjes klikt en naar instellingen gaat kun je hier nog van allerlei dingen instellen.
Zoals bijvoorbeeld: Bedrijfsinstellingen. In dit gedeelte kun je jouw openingstijden instellen, je afwezigheidsbericht, je begroeting, snelle antwoorden en kun je de statistieken inzien.

Nog een gouden tip!

Voor diegene die veel tijd achter de computer zitten heb ik nog meer goed nieuws. Je kunt je Whats App ook installeren als app op je computer. Hierdoor krijg je ook al de berichten binnen en kun je al typend op je computer reageren op een bericht.

Klik hier voor het downloaden van WhatsApp Web.

(ik vind dit zelf ook fijn om tekst te kunnen kopiëren, als een klant bijvoorbeeld een specifieke tekst op de website willen hebben, zo is de kans op fouten al een stuk kleiner)

Hulp nodig of een proefappje sturen?

Misschien lukt het je niet helemaal om dit goed voor mekaar te krijgen. Neem dan contact met me op, ik help je er graag bij.

Je kunt me ook een proef Whatsapp Buiness appje sturen. Het lijkt me leuk om te horen wie gebruik heeft gemaakt van mijn tip, en nu ook gaat appen met zijn of haar klanten.
App me op +31475219149

Op de hoogte blijven van nog meer handige tips? Volg me dan op Social Media.

Kopje koffie - Buro Dink

Petra

Vond je dit artikel leuk? deel het!

Share on facebook
Share on Facebook
Share on linkedin
Share on Linkdin
Share on email
Share on Email
Share on whatsapp
Share on WhatsApp

Recente blogs

Laat je reactie achter

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Je kunt ons altijd een Whatsapp bericht sturen

Let's connect

We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website zo soepel mogelijk draait. Als je doorgaat met het gebruiken van de website, gaan we er vanuit dat ermee instemt.